2025-06-18

    Utländska gäster och konferenser ska stärka Ansia camping

    Med sikte på den utländska marknaden vintertid och fler och större konferenser vill First Camp Ansia bredda sin position från den populära familjecamping de är idag.

    Text: Monica Wiksten Gideonsson

    När Lycksele Näringsliv besöker First Camp Ansia, eller Ansia camping som lokalborna säger, är sommarplaneringen igång för fullt. Inför rekryteringen av säsongsarbetare inom städ, vaktmästeri, restaurang och reception har söktrycket varit stort.

    – Vi har många nya i år, vilket är en större utmaning än förra året, då vi hade många erfarna som kunde hjälpa till att introducera de nya. Men av de vi intervjuat ser det positivt ut, säger Anders Långström, destinationschef.

    Vinterpaket med all-inclusive

    Under vintern har campingen satsat på ett vinterpaket för utländska gäster. Efter ett samarbete med Västerbotten Sweden och Gold of Lappland samt ett besök på en mässa i Holland tog tolv gäster del av ett sjudagars all-inclusivepaket med aktiviteter som skotersafari, hundspann och isfiske. I paketet ingick även guidade turer på djurparken och skogs- och samemuseet samt besök till centrum och stjärncaféet Budhas Kafferosteri.

    – Det har varit jätteroligt och lärorikt att jobba med den här målgruppen som har helt andra förväntningar än sommargästerna. De har varit jättenöjda. Nu när vi utvärderat ser vi vad vi kan förbättra, säger Anders, som ser stor potential med ökad vinterturism.

    Det var nervöst innan gästerna kom eftersom snön nästan försvunnit, men som tur var kom den tillbaka i rättan tid. I restaurangen serverar numera nyrekryterade kocken Julia Melin norrländska specialiteter något särskilt de utländska gästerna uppskattar.

    Framtidens konferensgäst

    I sommar vill Ansia jobba med att utveckla sin konferensverksamhet. Teknik för digitala möten finns, och många kombinerar konferens med relax.

    – Efter pandemin har sättet att mötas förändrats, med fler dagskonferenser istället för lunch till lunch. Och nu vill allt fler träffas fysiskt igen. Vi måste fundera på hur vi ska locka konferensgäster till oss och en viktig del är att samla in synpunkter från våra gäster, säger Anders.

    Han lyfter också behovet av samarbete i Lycksele för att få tillbaka större konferenser, som exempelvis arrangemanget Folk och Försvar.

    Mycket för pengarna

    Bokningarna inför sommaren ser bra ut trots lågkonjunktur och osäkert världsläge.

    – Våra gäster tycker att de får väldigt mycket för pengarna. Husvagnsplats, maskoten Yessi, showpaket och barnunderhållning ingår, säger Anders.

    Boende på campingen får dessutom rabatt på inträde till Djurparken, vilket stärker samarbetet mellan verksamheterna och gynnar båda.

    • Destinationschef Anders Långström ser fram emot att utveckla konferensverksamheten på First Camp Ansia, Lycksele.
      Foto: Monica Wiksten Gideonsson

    Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

    Jag förstår