Patrik Attini, delägare i Hotell Lappland tog emot priset för Årets företagare.
2024-11-01
GULDKALASET
Guldkalaset är en hyllning och fest tillägnad Lyckseles företagare som varje år arrangeras i november. Årets välbesökta upplaga inleddes med minimässan Prologen och avslutades med prisutdelning och galamiddag på Hotell Lappland. Konferencier var Anna-Lena Björklund och för underhållningen stod Bröderna Rongedal och Lyckselebandet 6G. Guldkalaset arrangeras av Lycksele Kommun, Handels- kammaren, SmåA, Region Västerbotten och Företagarna. De priser som Företagarna utser är Årets Företagare, Årets Unga Företagare samt Årets Butik. Övriga priser utnämns av andra medarrangörer. Här presenteras några av vinnarna:
ÅRETS FÖRETAGARE: Patrik Attini och Stefan Karlsson, Hotell Lappland AB
Hotell Lappland uppfördes 1986 då Lyck- sele kommun behövde ett nytt hotell. Fram- gångarna lät inte vänta på sig och hotellet har flera gånger blivit utnämnt till Sveriges mest lönsamma hotell.
2020 tog Patrik Attini över VD-rollen och han delar nu ägarskapet med brodern Stefan Karlsson. Attini driver ett flertal hotell, där ibland Hotell Södra Berget i Sundsvall.
Hur känns det att bli Årets företagare?
– Ja, det är såklart jättekul och hedrande, ett bevis på att vi gör något bra och som andra har uppmärksammat
Varför går Hotell Lappland så bra?
– Vi har ett helhetskoncept där våra gäster kan vistas många dagar och trivas i mysiga och spännande miljöer till ett bra pris.
Vems idé var det att satsa på spa?
– Både jag och Stefan vet att detta är rätta vägen för Hotell Lappland. Jag såg möjligheterna med att kunna bygga ett magiskt spa i den befintliga fastigheten.
Framtidsplaner för Hotell Lappland?
– Det är många. Försöka locka hit utländska gäster i en större ut stäckning än idag är en. Att fortsätta skapa ett modernt och mysigt hotell är en annan som vi absolut inte är färdiga med.
Blir det fler shower?
– Vi kör shower när vi stöter på något bra och spännande. Förra helgen hade vi Småstadsliv, och snart är det dags med julshower. Vi kommer inte köra lika ofta som tidigare då vi ser att gästerna inte efterfrågar detta nu utan de flesta är ute efter spa och avkoppling samt mys och en god middag.
Är du och din bror Stefan lika som företagare?
– Vi är väldigt lika när det gäller de hotell- koncept vi tror på och våra andra olikheter balanserar vi upp varandra med.
ÅRETS UNGA FÖRETAG: Gruv El AB
Gruv El AB startades i maj 2022 av Emil Hällgren, som tidigare har jobbat som installationselektriker och som driftelektriker och projektelektriker inom gruvindustrin.
Tanken med företaget är att bli en elpartner inom gruvindustrin genom att leverera banbrytande, hållbara och säkra elektriska lösningar. Förutom elinstallationer och service erbjuder företaget kraftmontage och högspänningsarbeten samt personaluthyrning.
Hur känns det att bli utnämnd till Årets unga företag?
– Det är förstås kul, men ärligt talat så bryr jag mig inte så jättemycket. Jag gör inte det här för att stå på scen, utan jag brinner för det vi gör, att jobba.
Nyligen har Emil och hans personal varit med och byggt tunnel- bana i Stockholm, där de gjort bergjobb i en ny sträckning vid Gullmarsplan. Tidigare i höst utförde de det elektriska arbetet till Bolidens nya utfraktsramp i Kristineberg, en del i det nya Rävliden- projektet.
Vad är det bästa med att driva eget?
– Att man styr sig själv och får utveckla det som man vill, och kan ta på sig de jobb man vill.
Emils företag har nyligen blivit SUA-klassat, vilket innebär att de kan ta på sig sekretessbelagda uppdrag. Under dessa jobbuppdrag har de tystnadsplikt om var de befinner sig, vilket kan medföra att till exempel journalister som ringer och jagar dem inför Guldkalaset, får vänta.
Något medskick till andra unga som funderar på att starta eget i branschen?
–Det är bara att köra om man tror på det själv.
ÅRETS BUTIK: Colorama
Colorama är en av Nordens största färghandelskedjor med över 90 butiker runt om i Sverige. Lars Lindblom, VD och delägare i Colorama Lycksele, tycker det känns fantastiskt att vinna titeln Årets butik bland alla andra goda exempel i Lycksele:
– Vi är såklart ödmjuka och stolta. Det är en jätterolig bekräftelse för den fantastiska personal vi har!
Vad utmärker er butik?
– Dels är det en butik som lever och förändras i miljön då vi har väldigt kreativ personal som gillar att göra om och göra snygga miljöer. som kund blir man inspirerad. I övrigt är personalen mycket trevliga och kunniga.
Det bästa med butiken?
– Personalen. Utan bra personal får butiken vara hur fin den vill. De gör ju jobbet. Det här priset är deras.
Fem anställda jobbar i butiken plus tio hantverkare. Totalt jobbar 30 anställda på företaget, om man även räknar in Colorama i Vännäsby, Ö-vik och Skellefteå. Men kronjuvelen är Lyckselebutiken som har störst yta och störst omsättning, mycket tack vare hantverkarna.
– Kunderna blir nöjda när de vet att de även kan få tapeterna uppsatta.
Vad gör ni för att ha roligt på jobbet?
–Det krävs inte så mycket när man har rätt grupp. Vi har en väldigt glad grupp som har lätt till skratt. Jag sitter lite i skymundan på kontoret tillsammans med Eva som har hand om hantverkarna, och vi får ofta skratta för att det skrattas ute i butiken. Folk trivs och har roligt. Personalen har ett gediget intresse för färg och form. De är på rätt ställe.
Fler vinnare och info på Guldkalasets facebookeller www.guldkalaset.se