-Stickning har blivit något av en ny folkrörelse, menar Ulrica Walfridsson, anställd och Karin Abramsson, ägare till Alohyddans Garn.
2024-11-01
Alohyddans inspirerar
Alohyddans Garn har på några år vuxit till en lönsam butik som förser handarbetssugna inlandsbor med det mesta inom stickning, virkning och sytillbehör.
Att just Alohyddans fanns bland de nominerade till Årets butik överraskade butiksinnehavaren Karin Abramsson och Ulrica Wal- fridsson, anställd. Glädjen när representanter från Företagarna, Näringslivskontoret och Lycksele Handel uppvaktade med blommor i oktober var stor.
– Vi var i chock. Vi trodde det var ett van- ligt företagsbesök, säger Ulrica.
– Det fanns inte på kartan. Vi hade stick- kafé natten innan och höll på att diska och städa. Men nu när det landat känns det jättebra. För oss är bara en nominering en vinst, menar Karin.
Stickkvällar
Alohyddans ordnar regelbundna stickkvällar då stickare i alla åldrar kommer och fikar och pratar i avslappnade former.
– En del har aldrig stickat förr men kan då få hjälp av mer vana stickare. En del kommer varje gång, en del bara en gång, säger Ulrica.
Träffarna blir ofta en bro till socialt umgänge.
– Folk som kanske inte kommer ut så ofta brukar till slut våga sig hit, säger Karin. Det är kul att det är så blandade åldrar och att de äldre kan lära de yngre.
Före pandemin arrangerade Karin ett stickläger med folk från hela Sverige. I år var hon på Storumandagarna och i februari väntar en hantverksmässa. I höstas packade de en minibuss full med garner att sälja på hantverksmässan Grensestrikk i Tärnaby, ett Mekka för stick- och virkentusi- aster som anordnas av ABF och Storumans kommun.
– Det var helt magiskt. De är så glada vi kommer dit, säger Karin.
Även om det låter enkelt att åka på mässa är det ett jättejobb med mycket planering bakom. Med en anställd i butiken finns mer tid, men butiken kommer i första hand. I år har hon tackat nej till alla julmarknader för att vara rättvis.
Folkrörelse
Efter näthandelns intåg är de den enda garnbutiken i inlandet.
– Det vi kompenserar med är hög nivå på vår kundtjänst, säger Ulrica.
Butikens facebooksida inspirerar med färgglada bilder på garner och kreationer. Sociala medier som tiktok är en växande inspirationskälla för olika former av kreativt skapande, inte minst stickning och virkning.
– Det har nästan blivit en folkrörelse, säger Ulrica.
Numera kommer 13-14-åriningar in och vill ha hjälp med att förstå mönstren.
– Jag kan inte tiktok men de visar och jag förklarar hur de ska göra, säger Karin.
– Många som stickat förr känner att de vill återuppta det. På 70-80-talen stickade alla, menar Ulrica som tror att det finns ett väx- ande behov av att hålla på med händerna. Det är bra för psyket. Och Karin håller med:
– Du är inte ensam när du stickar.
Text och foto: Monica Wiksten Gideonsson