2024-07-01
Djurparken - ett varumärke att bygga vidare på
"Det här alltid lika spännande att öppna parken för säsongen. Det ligger mycket arbete bakom innan portarna kan öppnas.”
Det konstaterar Marlene Sjöberg, tf vd för Lycksele Djurpark sedan 1 mars. Marlene har under åren skaffat sig en god erfarenhet när det gäller driften av djurparken och dess olika delar. Att kunna bjuda besökarna på nåt nytt inför säsongen, är lite av ett måste, menar hon.
- Det gäller både djurdelen och leklandet, bägge delarna måste vara attraktiva. I annat fall kan det vara svårt att locka besökarna tillbaka. Parken är fortfarande ett populärt besöksmål, framförallt för barnfamiljer.
Parkens ”osynliga” uppdrag
I år kommer Leklandet att få två nya karuseller parallellt med det fortlöpande förbättringsarbetet som i år bland annat omfattar renovering och ombyggnad av caféet uppe på björnberget samt att informationsskyltarna vid hägnen ska förnyas och bytas ut. På djursidan har parken ett ansvar och fast uppdrag när det gäller att bevara utrotningshotade djurarter.
- Det kan delas upp i tre uppdrag; bevarande, utbildning och forskning. Där ingår även att agera genbank för svenska lantraser. Bjurholmshöna, lappget, gotlandskanin och fjällnäsfår är några exempel på det området. Arter som t ex visent, myskoxe, varg och järv ingår i ett internationellt program för hotade arter. Det här är ett arbete gemene man inte tänker på. Samtidigt planerar vi fortlöpande för att ta in nya arter, nåt som tar år från start till dess djuret finns på plats hos oss, säger Marlene.
En första väg till arbetslivet
Tiden fram till midsommar handlar om att anställa och introducera personal inför säsongsstarten. Utöver de idag nio fast anställda kräver driften ytterligare 35-40 säsongsanställda plus 36 ungdomar som gör sin feriepraktik på parken. Säsongsanställning erbjuds alla åldersgrupper, men merparten som söker är ungdomar, berättar Marlene.
- Ja, det krävs många händer för att allt ska fungera. Men det är aldrig svårt att få tag på personal. Många återkommer, det måste vara ett tecken på att de trivs med jobbet. För många av ungdomarna kan jobbet på parken vara deras första kontakt med arbetslivet, så djurparken fyller en viktig uppgift även på det här området.
Enkät för marknadsföringen
Nytt för i år är den enkät som besökarna får i samband med inträdet. I den vill parken att man på frivillig-basis svarar på frågor som hemort, besökets längd, hur besökaren tagit sig till Lycksele, osv.
Med den hoppas man få en bättre bild av besökarnas profil och med det kunna rikta marknadsföringen mer exakt, berättar Marlene. Det finns ett likhetstecken mellan Lycksele och Lycksele Djurpark. Det är värt att bygga vidare på, tycker Marlene.
OBS! I slutet av juli får parken besök av cirkuskonstnären Malte Knapp, Bjurholmssonen som då ska bjuda på konster och hålla cirkusskola för barnen. Två spännande dagar, garanteras, lovar Marlene.
Text och foto: Valter Gustafsson